Mirror Line

Saavutettavuus

Saavutettavuus

Mirrorline.fi-verkkopalvelun saavutettavuus

Tässä saavutettavuusselosteessa kerrotaan, kuinka mirrorline.fi-verkkopalvelun kohdalla noudatetaan lakia digitaalisten palvelujen tarjoamisesta, mitä puutteita tämän saavutettavuudessa on ja miten voit antaa meille palautetta saavutettavuusongelmista.

Tästä palvelusta vastaa Mirror Line Oy. Haluamme, että mahdollisimman moni käyttäjä pystyy käyttämään digitaalisia palveluitamme. Otamme saavutettavuuden huomioon digitaalisten palvelujemme kehityksessä.

Miten saavutettava palvelu on?

Tämä palvelu täyttää osin lain vaatimat A- ja AA-tason saavutettavuuskriteerit (WCAG-kriteeristö 2.1 ja 2.2). Palvelussa on joitakin saavutettavuuspuutteita, jotka on kuvattu tarkemmin alempana.

Huomasitko puutteita saavutettavuudessa?

Pyrimme jatkuvasti parantamaan palvelun saavutettavuutta. Jos löydät ongelmia, joita ei ole kuvattu tällä sivulla, ilmoita niistä meille ja teemme parhaamme puutteiden korjaamiseksi. Vastaamme 14 päivän kuluessa.

Voit ottaa yhteyttä sähköpostitse osoitteella johanna.ikari@mirrorline.fi.

Saavutettavuuden valvonta

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom valvoo saavutettavuusvaatimusten toteutumista. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit antaa palautteen Liikenne- ja viestintävirasto Traficomille. Traficomin sivulla kerrotaan tarkasti, miten valituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
Digitaalisen esteettömyyden ja saavutettavuuden valvontayksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus@traficom.fi
puhelinnumero vaihde 029 534 5000

Tarkemmat tiedot teknisestä saavutettavuudesta

Palvelu ei ole vielä kaikilta osin saavutettava.

Sisällöt tai toiminnot, jotka eivät vielä ole saavutettavia

Havaittavuus

  • Palvelussa on tekstiä ja käyttöliittymäelementtejä kuvien päällä, jotka voivat olla vaikea havaita. (WCAG 1.4.3, 1.4.11)
  • Palvelussa ei ole näkyvää näppäimistökohdistusta. (WCAG 2.4.7)
  • Palvelun alatunnisteessa on tekstiä, jota voi olla vaikea havaita taustasta. (WCAG 1.4.3)
  • Palvelun etusivulla on taustalla video, jota ei voi pysäyttää, tauottaa tai piilottaa. (WCAG 2.2.2)

Rakenne ja palvelussa liikkuminen

  • Palvelussa on otsikkotasoista tekstiä, jota ei ole merkitty otsikoksi. (WCAG 1.3.1)
  • Palvelussa on käytetty taulukkoa elementtien visuaalisessa muotoilussa, joka haittaa käyttöä avustavilla teknologioilla. (WCAG 1.3.1)

Joustavuus

  • Osa palvelun sisällöstä ei mukaudu käyttäjän fonttikoon tai zoomaustason muutoksiin. (WCAG 1.4.4)

Lomake-elementit

  • Palvelun lomakkeissa pakollisuudesta kerrotaan usein merkein, mutta merkkien tarkoitusta ei ole selitetty. (WCAG 3.2.2)
  • Kaikilla virheillä ei ole selkeää korjausehdotusta. (WCAG 3.3.3)

Käyttö ruudunlukijalla ja näppäimistöllä

Palvelua ei voi käyttää vaikeuksitta vielä ruudunlukijoilla ja pelkällä näppäimistöllä:

  • Palvelusta puuttuu hyppylinkki, jolla käyttäjä voisi ohittaa navigaation. (WCAG 2.4.1)
  • Palvelun navigaatiossa on painikkeita, joita ei voi kohdistaa tai käyttää näppäimistöllä ja niitä ei ole merkitty selvästi avustaville teknologioille. (WCAG 2.1.1, 4.1.2)
  • Palvelun navigaation kohteet ovat kohdistettavissa ja luettavissa, vaikka ne ovat visuaalisesti piilotettu. (WCAG 2.4.3)
  • Palvelussa on väärin merkittyjä rooleja, joten jotkin ruudunlukijat saattavat antaa virheellistä tai puutteellista tietoa. (WCAG 4.1.2)
  • Hakutoiminnon tulokset ovat erittäin vaikea saavuttaa ruudunlukijalla tai näppäimistöllä. (WCAG 2.1.1, 4.1.2)
  • Haun tulosten löytymisestä ei ilmoiteta avustaville teknologioille. (WCAG 4.1.3)
  • Tuotesivuilla on kuvien suurentamistoiminto, jossa on virheellisiä merkintöjä avustaville teknologioille. (WCAG 4.1.2)
  • Tuotteen koko ei ole valittavissa ruudunlukijalla selkeästi. Käyttäjät kohdistavat eri elementtiin kuin mikä verkkosivulla on näkyvissä. (WCAG 1.3.1, 2.4.3, 2.4.7)
  • Tuotesivun värivalitsimet on merkitty linkeiksi, vaikka osa niistä ei siirrä käyttäjää uudelle sivulle. (WCAG 4.1.2)
  • Tuotteen hidastin ei ole valittavissa ruudunlukijalla selkeästi. Käyttäjät kohdistavat eri elementtiin kuin mikä verkkosivulla on näkyvissä. (WCAG 1.3.1, 2.4.3, 2.4.7)
  • Tuotesivuilla olevat haitaripainikkeet ei ole merkitty selviksi ja osaa niistä ei voi käyttää pelkän näppäimistön varassa. (WCAG 2.1.1, 4.1.2)
  • Tuotteen määrä ostoskoriin ei ole valittavissa ruudunlukijalla selkeästi. Käyttäjät kohdistavat eri elementtiin kuin mikä verkkosivulla on näkyvissä. (WCAG 1.3.1, 2.4.3, 2.4.7)
  • Tuotesivuilla ”Valitse vaihtoehdoista”-linkki siirtää vain näkymää. (WCAG 2.4.3)

Modaalit

  • Palvelussa on modaaleja, jotka eivät ole saavutettavia. Käyttäjän kohdistusta ei ohjata modaaliin, eikä kohdistusta ei ole lukittu niihin. Modaalit ovat havaittavissa ja kohdistettavissa näppäimistön varassa, vaikka ne olisi piilotettu. (WCAG 1.3.2, 2.4.3)
  • Palvelun ostoskoria ei ole toteutettu saavutettavasti. Ostoskori on aina havaittavissa sivun lopussa. Avatessa ostoskoria käyttäjää ei kohdisteta siihen, eikä kohdistusta ole lukittu siihen. (WCAG 1.3.2, 2.4.3)

Widgetit ja upotteet

  • Palvelun myymälähaussa käyttäjälle ei ilmoiteta hakutuloksista. (WCAG 4.1.3)
  • Myymälähaun tuloksien rajaamisen painike on aina kommunikoitu suljettuna. (WCAG 4.1.2)
  • Myymälähaussa hakutuloksien rajaamista ei voi aktivoida enterillä, koska se käynnistää aina haun. (WCAG 2.1.1)
  • Lisätietoa antavat painikkeet eivät kommunikoi tilaansa. (WCAG 4.1.2)
  • Ajo-ohjeisiin ohjaavat linkit eivät ole selviä, koska niillä ei ole kontekstia. (WCAG 2.4.4)
  • Palvelussa oleva Trustmary-widget ei ole saavutettava. (WCAG 1.3.1, 2.1.1, 2.2.2, 4.1.2, 4.1.3)

Tiedostot

  • Palvelussa olevissa tiedostoissa (asennusohjeet) on joitain puutteellisia merkintöjä, niiden kieli on merkitty englanniksi, tiedostoilta puuttuu nimi ja osa kuvista tulisi kuvata avustavia teknologioita käyttäville. (WCAG 1.1.1, 1.3.1, 2.4.2, 3.1.1, 4.1.1)

Saavutettavuusvaatimukset eivät koske tiettyjä sisältöjä

Myymälää hakiessa käyttäjä voi valita haluamansa liikkeen kartalta. Kartta on vaihtoehtoinen ja käyttäjä voi hakea liikettä tekstin perusteella. Kartta ei ole täysin saavutettava avustavia teknologioita tai näppäimistöä käyttäville käyttäjille. Digipalvelulain saavutettavuusvaatimuksia sovelletaan kuitenkin vain navigointikäyttöön tarkoitettuihin karttoihin. Myymälähaun vaihtoehtoinen kartta on koko Suomen laajuinen Google Maps -upote, jota voi tarkentaa tietyn myymälän alueelle ja josta voi valita tietyn myymälän. Voit kokeilla tarkastella kartan tietoja suoraan Google Maps -sovelluksessa.

Miten olemme testanneet saavutettavuutta?

Tämän saavutettavuusselosteen huomiot perustuvat kolmannen osapuolen (Avaava oy) arviointiin siitä, täyttääkö palvelu laissa määritellyt vaatimukset.

Palvelu on julkaistu 21.6.2023.

Tämä seloste on laadittu 13.6.2025.

Selostetta on päivitetty viimeksi 13.6.2025.

Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta (306/2019)

Saavutettavuusvaatimukset-verkkosivusto

 

Ostoskori
Ostoskori on tyhjä.Palaa kauppaan